Hemmagjorda hamburgare, mums!

Ellie sover och jag har stått och stekt hemmagjorda hamburgare. Doftar ljuvligt. E har bjudit hem några arbetskamrater på middag imorgon så det är därför som jag slavar i köket ;-) Tanken är att de ska sitta på vår mysiga innergård men det beror ju helt och hållet på vädret. Hoppas på strålande solsken dock för annars blir det trångt i lägenheten.

Det var min mamma som började göra dessa hemgjorda hamburgare och E ääälskar dem så därför har jag börjat göra dem också. De görs lite på känn och huvudingredienserna är köttfärs, créme fraîche och grillkrydda. Idag blev det så här:

Hamburgare

ca 1 kg nötfärs
1 liten burk créme fraîche
grillkrydda
3 stora vitlöksklyftor

Det är viktigt att man inte tar för mycket créme fraîche för då håller de inte ihop utan faller isär och blir smuliga. Man får ta i lite pö om pö helt enkelt och prova sig fram. Sedan är det också viktigt att platta till hamburgarna rejält innan man lägger dem i pannan. Annars blir de alldeles för tjocka.



Ska göra lite fler senare och då ska jag nog prova att ha i lite rosmarin. Jag ääälskar rosmarin, det är verkligen min favorit krydda. Det och vitlök.

Till hamburgaren brukar vi naturligtvis servera de vanliga tillbehören som sallad, tomat, lök, ketchup och dressing. Dessutom tycker jag att det är gott att ha lite salsa och guacamole till. Det godaste brödet är det som de har på Max, Frisco brödet. Har ni inte provat det tidigare rekommenderar jag er verkligen att kila iväg till affären och köpa det bums!

Bon Appétit!

Kommentarer
Postat av: jennie

Ååå va gott det såg ut=)

2009-06-15 @ 16:52:31
URL: http://theresemamma.blogg.se/
Postat av: bella

oh, jag har aldrig tänkt på att ha creme fraiche i innan, bara kört med ägg och grädde+ströbröd. hur blir dom med creme fraiche i istället?

2009-06-15 @ 18:44:37
URL: http://ondurdis.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja dom är underbara=)

2009-06-15 @ 19:35:25
URL: http://ragdollkatter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0