Fy för otrevliga och odugliga mäklare

Sitter just nu och är upprörd över mäklaren som hade hand om försäljningen av vår lägenhet. En riktig skojare i min mening. Kommer definitivt inte att rekommendera den firman till någon annan. Någon timme innan affären skulle slutföras så blev vår dotter inlagd på sjukhus. Det blev ett väldigt hallå och sambon fick med andan i halsen fara fram och tillbaka mellan mäklare och sjukhus för att vi skulle kunna få ordning på fullmakter och ro affären i hamn. Vid kontraktsskrivningen meddelade mäklaren att den resterande månadsavgiften (17 april-30 april) skulle betalas kontant till säljarna av köparen. Detta gick vi alla med på (hänvisar till Avt. Lag 1§ och 3§). Tyvärr glömde E bort detta i all kalabalik och vi fick följdaktligen inte pengarna. Detta kom jag på för några dagar sedan och kontaktade därför mäklaren. Se korrespondens nedan:


"Hej X!
 
Tyvärr kunde jag inte vara med när försäljningen av vår lägenhet på Y-vägen 19 slutfördes på grund av att vår dotter blev inlagd på sjukhus. Vid det första mötet fick vi informationen att köparen skulle ge oss hyran för resterande dagar i april kontant vid köpets slutförande. Vet inte om detta glömdes bort i all kalabalik med fullmakter och dylikt eller om det löstes på annat sätt som vi inte gjorts medvetna om.
 
Med vänliga hälsningar

ZZ"


"Hej på Er.


Jag får kontakta köparen för att höra med henne om hon känner sig manad att erlägga avgiften för resterande delen av april månad. Nu har det ju trots allt gått ett tag sedan tillträdet, och en muntlig överenskommelse skulle med fördel ha gjorts upp vid tillträdet gällande kontanta transaktioner mellan säljare och köpare.


Återkommer till Er igen när jag talat om Ert önskemål och synpunkt gällande detta.


Med vänliga hälsningar

X"

Snacka om drygt svar. Det var ju han som sa att det skulle gå till på detta sätt och han som skötte transaktionerna. Då är det väl inte enbart vårt ansvar? Dessutom tycker jag att det är fult att utnyttja människor för att de har ett svårt sjukt barn. Om köparen inte betalar anser jag att hon har begått kontraktsbrott. Vad tycker ni? Nu handlar det ju inte om några stora summor. Det är mer en princip sak för mig.

Till råga på allt tycker vi att han skötte hela affären mycket dåligt. Han kom bland annat ca 15 min försent till visningen så E fick ta emot anländande spekulanter. Han ringde inte ens förrän han redan var försenad för att meddela oss.

Tyvärr är väl vi lite för mesiga och naiva men vi lär oss...

Åh vad skönt att få skriva av sig lite!

Kommentarer
Postat av: Maria

Hmmm...det är riktigt jobbigt när man måste komma ihåg att tänka åt alla, till och med mäklarna. Hoppas det löser sig!

2009-05-13 @ 18:19:57
URL: http://mycolourfuldays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0